Senaste Inlägg

Dagen idag

Tillbaka igen efter några dagars uppehåll. Har helt enkelt haft annat att tänka på. Dagen startade med föräldrasamtal på Adrianas dagis. De hade bara skryt att berätta om henne. Speciellt hade de lagt märke till hennes ovanliga gehör och ton. Hon kan redan ett 10-tal melodier plättfritt. Texten är det lite si och så med, hon sjunger de ord hon kan och resten fyller hon ut med lite av varje. Så som, mamma, pappa, katt, baby, byta blöja, bä bä osv...
Mer så pratar hon både två- och ibland tre-ordsmeningar. Tex: Pappa finne smocken (smock= napp på norska), Spise mat gott, mamma sitte där, Hvor är smocken hän a? (Hän a= Dialektal endelse på en fråga på norska), Där är smocken, osv...
Hon har riktigt grepp när hon håller i en penna och målar medvetet, det vill säga att hon målar en cirkel med två ögon och det ar makka-pakka.
Sen så kan hon så otroligt många ord, hon försöker att säga efter allt vi säger och sedan "sparar" hon dem i minnet och använder dem titt som tätt. Mitt favorit ord är värmepump :).
Jag är så otroligt stolt över henne!

Idag är det inlagd sill och rullsylta som står på mina två mästerkockars lista över saker att prova själv i köket. Får se hur långt de kommer idag, de har en ovana att ge upp mitt i allt och ta "pauser" för att fortsätta senare eller i morgon.

Nu ska jag ordna mig lite för klockan 14 har jag ett möte, som är hemligt!



Ovanstående bild har inget sammanhang med texten i inlägget.

 

 


3 Kommentarer

Postat av: Malin, Mamma till Zelina den 2010-11-28 @ 13:50:51
http://mammaflikkan.blogg.se/

Jo de får ju det, men det blir mysigt att spendera julen men sina nykomlingar :)

Postat av: stina den 2010-12-01 @ 13:47:46
http://mammastinsen.blogg.se/

tack för tipset, då ska det inhandlas blåbärssoppa idag så får ja hoppas han kan behålla lite i magen :)

Postat av: Tante Maren ;) den 2010-12-15 @ 00:19:14

SÅåå herlig å høre at min lille solstråle er så flink!! Gleder meg til å se dere på lørdag! :-)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback