Senaste Inlägg

Leonora

När fick du reda på att du var gravid? 25 jan 2009
Var bebisen planerad? Jao, på sätt och vis var hon väl det...
Mådde du illa mycket? Ja, men inte som med Adriana.
Hur blev ditt hår? Stäkigt, men det är det alltid.
Hade du mycket halsbränna? Inte heller så farligt som med Adriana.
Grät du för ingenting? Minns jag inte, kanske. 
Var du känslig? Jag är alltid känslig. 
Vad gillade du för mat? All mat! 
När kände du bebisens första sparkar? Har det uppskrivet någonstans.
Var du ofta orolig? Ja, och är det fortfarande. Så är det när man har ungar. 
När började du läcka bröstmjölk? Ganska tidigt, v.16? 
Samlade du på dig gravidtidningar & böcker? hade sedan förr.
Sparkade bebisen mycket? Hon rullade mer runt än sparkade.
Fick du bristningar? Ja! Trodde inte jag skulle få det eftersom jag inte fick det sist men men... 
Hur kommer det sig att du behöll bebisen? Dumt att ta ut spiralen om vi inte hade tänkt behålla. 
Blödde du någongång? ja, den 23:e jan hade jag en jätteliten blödning, det var den som fick mig att köpa ett test.
Levde du på som vanligt? Nej, var sjukskriven. 
Hur gammal var du när du blev gravid? Denna gången 22...
Hur tog dina föräldrar det? De hade tydligen anat och de blev självklart glada. 
Hur tog din partner det? Både han och jag tog det väldigt lugnt, men vi var nog lite förvånade över hur fort det hade gått. jag hade fortfarande inte fått tillbaka mensen sedan förra graviditet så det tog sig på första ägglossning. 
Vart bodde du/ni? Vi bodde i samma huset som vi bor nu. 
Hur ofta gick du till mvc? Två gånger. Jag gick fast till läkare och träffade en barnmorska först på slutet.
Hur många ultraljud gjorde du? Två, ett för att se att allt stod bra till och RUL. 
Hur ville du att din förlossning skulle se ut? Smärtfri och enkel, hade gärna bara andats ut henne men så går det ju inte till.
Hur började din förlossning? Efter en hemmagjord hinnsvepning på kvällen den 19:e hade jag molande värk under natten, när jag stod upp började det komma regelbundna värkar.
Hur många timmar tog din förlossning? Från ca kl 9 började jag ana att det startat, kl 9.45 var vi på förlossningen. 11.25 föddes hon. Så ca 2 och en halv timme.
Födde du vaginalt eller med kejsarsnitt? Vaginalt
Hur mycket var du öppen när du kom in? 6 cm 
Vilken smärtlindring tog du? Lustgas.
Hur lång tid tog det att krysta ut bebisen? 15 minuter
Blev det komplikationer? Ja, började blöda våldsamt. Fick spendera den första dagen liggandes, inte ens på toaletten fick jag gå.
Fick du sy? Japp, men jag hade panda-lakrits och en nyfödd unge så jag hade det bra ändå jag. 
Vad tyckte du var jobbigast? Värkarna.
Var du rädd för något? Att smärtan faktiskt skulle göra mig galen. 
Skrek du? Jag skrek, svor, pratade och allt däremellan.
Hur många var inne i förlossningsrummet? Jag, Vegar, en jordmor, en jordmorsstudent, en barnsköterska och en tjej som studerade till något hon också.
Hade du någon nära med dig? Vegar.
Hur var vikt och längd? 3870 gram och 53 cm
Ögonfärg: Mörkblå
Hårfärg: Mörkbrunt
Ammade du? Ja
Ammar du nu? Ja
Hur gammal är bebisen nu? 11 dagar. 
Vad tyckte du om förlossningen? Bättre än sist men det är fortfarande helt förjävligt! 
Vill du ha en till? Nej.
Planerar ni ett till? Nej.
När kommer andra barnet? Hon är andra barnet. 
Hur är ert förhållande nu? Fint det trots att vi båda går runt som zombies med håret i alla riktningar och tänker på den gamla, goda tiden då man kunde ta en dusch. 
Vilken vecka födde du i? På bf den 20:e april.

0 Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback